Etter 20 år har det virtuelle bandet oppnådd sitt mest betydelige comeback – et comeback de tar med seg til Storbritannia, Irland og Europa i 2026. Og denne gangen har fans overalt – på disse scenene og utover – fått tilgang til et arrangement de sannsynligvis vil huske lenge.
Når det gjelder de sjangerutfordrende fremføringene du kan forvente fra Gorillaz, er alt rettferdig innen hip-hop, rock, dub, og omtrent alt annet du måtte ønske å kategorisere dem som, siden det virtuelle bandets grunnleggelse i år 2000. Man kan si at kollektivet som sto bak disse fire animerte karakterene, har forvandlet hvert av albumene sine til et live eksperiment og har nå tatt dette liveshowet til nye høyder i arenaer over hele Storbritannia, Irland og Europa. Men uansett hvilken sjangerboks du er mest komfortabel med, kaller vi dette showet en av det 21. århundrets mest fengslende liveopptredener. Enten du husker bandet for dets revolusjonerende alternative hip-hop-lyd, eller du bare er nysgjerrig på de nyeste globale rytmene de har lekt med på ferske album, er 2026 i ferd med å legge til et nytt kapittel i denne eksepsjonelle fortellingen. Billetter til dette arrangementet blir tilgjengelige 21. november 2025, kl. 10:00. Blant de bekreftede stedene hvor du kan se bandet, er blant annet BP Pulse Arena, First Direct Arena i Leeds, Utilita Arena Cardiff og Motorpoint Arena Nottingham. Hvis du bor i Irland, kan du høre dem live på 3Arena i Dublin. Hvis du skal på Primavera Sound i Barcelona neste år, kan du også se dem der, på Parc del Fòrum.
"This Is ALIVE!"-turneen bringer Gorillaz til flere arenaer i Storbritannia, Irland og Europa gjennom hele 2026. Fremføringene lar publikum oppleve en kombinasjon av virtuell og fysisk tilstedeværelse. De er omgitt av enorme projeksjonsskjermer som kaster de animerte karakterene – bandets "medlemmer" – inn i deres midte med den virtuelle tilstedeværelsen eller den fysiske tilstedeværelsen på scenen av artistene som animerer bandets karakterer.
Så hva kan du forvente av et "This Is ALIVE!"-show? For det første er det ikke en typisk konsert. I motsetning til andre band, tilbyr stedene der bandet spiller en multimedial opplevelse for publikum. Og det er spesielt uforutsigbart. Bandet har vært kjent for å la gjesteartister låne sin tilstedeværelse til sangene på scenen – den samme tilstedeværelsen som gjestene ser ut til å prege taktene med.
Enten det er ren tilstedeværelse alene, eller deres virtuelle tilstedeværelse som snakker gjennom de enorme oppsettene på de store stedene bandet liker å spille på, er det en opplevelse som ikke bare er for fansen, men som også ser ut til å inspirere (og kanskje til og med skremme) fansens foreldre. Hver forestilling gir en ny form til de kjente sangene og lar bandet uttrykke de interessante retningene deres kunst har utviklet seg i. Arenashowene som kommer, lover – på bandets særegne måte – mye mer enn opplevelsen man får ved å lytte til et opptak. Én ufravikelig regel vil gjelde: ved å gjenskape det som er fanget på et studioopptak under et liveshow, vil bandet og forestillingen love en intens opplevelse av hva sangen "betyr" i dette øyeblikket. Hvorfor dra for å se et band opptre på en arena? Fordi de har hevet og erobret arenaen som rom; fordi arenaen på en eller annen måte er deres. Den intimiteten var et kraftfullt uttrykk for det myndighetene mest søkte å overbevise oss om etter Rock Werchter i fjor: at en arena kunne være et komfortabelt sted for en musikkfan, og at en forbedret festival-opptreden likeledes kunne være det. Denne forbindelsen til komforten og til fansens person fasiliteres av styrken i kjøperbeskyttelsen og billettkontrollsystemene på annenhåndsmarkedet.
3.6.2026: Primavera Sound Barcelona 2026 Pass Billetter
2.7.2026: Rock Werchter 2026 Festival Pass Billetter
4.7.2026: Rock Werchter July 4 Billetter
13.8.2026: Way Out West Festival Pass Billetter
15.8.2026: Way Out West Festival with Gorillaz Billetter
Tottenham Hotspur Stadium Billetter
The SSE Arena Belfast Billetter
Utilita Arena Cardiff Billetter
M&S Bank Arena Liverpool Billetter
Motorpoint Arena Nottingham Billetter
Festivalpark Werchter Billetter
I 1998 så musiker Damon Albarn og tegner Jamie Hewlett for seg et virtuelt band. Dette var både en satire over popstjernefenomenet og en ramme for større ambisjoner. Konseptet: fire fiktive musikere med falske bakgrunner, som bor i et falskt studio (Kong), og spiller falsk musikk. Realiteten: noe helt annet, mer merkelig og fantastisk.
Gorillaz' første album (2000) er modig nettopp fordi det er en trip-hop-akt med hip-hop-pretensjoner som gjør en rocke-akt med punk-uttrykk. Man skulle tro det var en forferdelig idé, men faktisk lager Gorillaz noen fantastisk visuell musikk. Videoene bør ikke overskygge musikken. "Dare" tok over eter og opprettholdt kunstnerisk ærlighet, og viste at produksjonseksperimentering og pop-appell ikke er gjensidig utelukkende.
"Plastic Beach" fokuserer på samarbeid, den nå berømte "Plastic"-samarbeidet i studio som fant sted under albumets tilblivelse. Setlistene fra denne æraen taler for seg selv. Likevel er det albumets produksjon som vil ha den mest alvorlige innvirkningen. Å høre det, å høre det for første gang, er en handling som vil gi gjenklang i ens sinn gjentatte ganger.
Prosjektets nektelse av å følge en forutsigbar stil eller et sett med toner har lykkes i å holde skaperne og publikum engasjert i den uendelige handlingen av gjenoppfinnelse.
Tidspunktet for når billetter legges ut for salg til individuelle konserter varierer etter spillested og marked, men disse datoene annonseres vanligvis noen måneder før fremføringen. Showene og de utpekte vertsbyene kunngjøres. Billetter slippes vanligvis i tre bølger, med muligheter for forhåndssalg for fanklubbmedlemmer, kredittkortholdere eller spillestedmedlemmer før det offentlige salget. Å kjenne til disse forhåndssalgsvinduene er avgjørende. Å følge bandets offisielle sosiale medier og de første kunngjøringene fra spillestedet øker sjansene betraktelig for å få tak i billetter under disse vinduene til en transaksjon til primær pålydende verdi.